zondag 14 december 2008

Ik ben getrouwd!

Met een man in een zwart jacquet die volmondig ja zei! Andere ingrediënten: een chique struikelsluier, een reusachtige, vierlagige roze taart die zich niet gemakkelijk liet aansnijden én het ‘Want engelen bestaan niet maar een bruidspaar zoals zij’-lied.

Jaja.
Het meisje dat steeds weer gruwelde als haar vriend - geheel voortijdig en veelal om de scherts - haar ouders in haar bijzijn zijn schoonouders noemde. Het meisje dat al als klein kind rebelleerde tegen witte en beige bruidskleden en zei dat als… dat zij dan liever in het donkerbruin… maar nee….
Dit meisje…
moest eraan geloven en broer pastoor niet teleurstellen. ‘Ja, ik wil’ zeggen, meeswingen, fotogeniek lachen en vooral niet dreinen. Het was immers pakjesavond!

Het is me niet gelukt. Standaard sta ik onvoordelig op foto’s, maar ook aan de andere eisen kon ik op deze decemberavond niet voldoen. Ik mopperde stilletjes, stond erbij als een houten klaas, zei: ‘Ja’ met gekruiste vingers en schoof de ring van aluminiumfolie bijna om de middelvinger van mijn naaste.

Het was maar spel, een neppe ceremonie, maar het leek allemaal zo verdomde echt. De surprise van mijn broer en zijn vriendin voor mijn vriend en mij was zo groots, compleet en tot in de kleinste pixelpuntjes afgewerkt dat zij mij vreselijk benauwde.

Ik weet het heel erg zeker: geen trouwerij voor mij voorlopig. Deze jongedame moet nog heel wat Paul de Leeuws bij Villa Felderhof horen spreken om richting het huwelijksbootje bewogen te raken.

En als… ooit…, dan zal…
mijn jurk niet donkerbruin of pimpelpaars zijn. Wit, eenvoudig en strapless eerder.
Haha, gelukkig veranderen mensenmeningen.
Zelfs die van een strabante tante.

4 opmerkingen:

Carlien zei

P.S. 'Sinterklaas II' had eigenlijk de titel van mijn tweede bericht moeten zijn, maar ach… ik kon die spanningsboog gewoonweg niet zomaar opgeven.

P.P.S. Paul de Leeuw was samen met Frans Bauer te zien bij Rik Felderhof op tweede kerstdag 2007 (zie: http://www.uitzendinggemist.nl/index.php/serie?serID=30&md5=6556ec2f3f2cc04accaa3a41e1979cd4 ). Het is niet dat hij veel nieuws zegt overigens, maar bij mij kwam het over.

Unknown zei

Fijn dat je aangeeft waar ik de opmerkingen van de Leeuw kan vinden; in principe vind ik oninteressant wat hij te zeggen heeft, maar nu ben ik nieuwsgierig geworden.
En, voor het eerst in jaren ging ik in het Nederlandse woordenboek spitten op zoek naar 'strabant'. Niets gevonden, al bevalt het woord mij ten zeerste en roept het tevens beelden op die in de richting van 'tegendraads' en 'eigenwijs' wijzen. Wat betekent het nou werkelijk? En, is het een eigen woordschepping van jou?
En, zie mijn eerdere reactie....
Liefs, Ushi

Carlien zei

Hola lieve Ushi!

Er bestaan veel Carlienismes maar ‘strabant’ hoort daar niet bij. Mijn splinternieuwe 3 in 1 Dikke Van Dale geeft: < strabant (bijvoeglijk naamw.) (!GEWESTELIJK!) 1 lastig, brutaal: de commiezen waren strabant; iem. strabant antwoorden 2 hevig, krachtig: een strabante kerel; het regende strabant > Daarbij noteert het woordenboek voor het vroegste gebruik van het trefwoord: het jaar 1858, en verder: van Middelnederlands sturberen < Latijn: disturbare (verstoren). Dit lemma is voor mij echter niet helemaal bevredigend. Want voor mijn moeder en andere Twentenaren is de betekenis ‘streng’. En op het Internet vond ik naast de betekenis ‘dwars’ ook ‘resoluut, streng en vastberaden’ en ‘strak volgens de regels, rechtlijnig’ (onder andere). Wat ik met mijn ‘strabant’ bedoelde? Absoluut: ‘vastberaden en resoluut’!

Unknown zei

Ha Carlien.
Ik lees je blogs met een glimlach en een enkele ontroering. Toppie dus.
P.S. Als je fan van Paul bent, kunnen we nog eens wat leuks bekijken.

Gr, Dennis