donderdag 7 januari 2010

Over: definities en lijsten. In: porties opgediend. Hier: portie één en twee

I
O, o, wat willen wij onszelf en anderen toch graag definiëren! Google “je bent wat je” en je vindt naast “Je bent wat je eet” ook “Je bent wat je doet” en “Je bent wat je koopt / geeft / luistert / ziet / wilt zijn / draagt / rijdt / je moeder at” et cetera.

Ik denk dat ieder mens complexer is dan de aardappels met jus, het vlees en de groente op het bord van mams en haar vlaflip in het keurige schaaltje,* maar goed… ik moet toegeven dat ik niet wars ben van artikeltjes met de eenvoudige Je-bent-wat-je-Xt-koppen. Integendeel, heel wat keren waarop ik mezelf aan anderen moest voorstellen, deed ik dit door het noemen van mijn lievelingsXen. Volgens “Carlien is wie en wat ze liefheeft” dus eigenlijk.

II
Ik houd van veel. Daarmee bedoel ik niet dat ik houd van grote hoeVEELheden, maar wel dat ik binnen veel categorieën veel lievelingen heb.

Mijn favoriete lievelingen van het moment:

Lievelingstalen: Zuid-Afrikaans, Zweeds, (BBC-) Engels (en dat zoals Parminder Nagra het spreekt), Hebreeuws

Lievelingstelevisieprogramma’s: De vloer op, Das perfekte Dinner (de Duitse variant op Smaken verschillen), Doc. Martin, Türkisch für Anfänger, SpangaS

Lievelingsgetallen: 11 en 23, maar ook: 4, 22, 28, 44, 88 en 112

Lievelingsfilms: Fucking Amal, La Meglio Gioventù, Tape, Elling, Torch Song Trilogy

Lievelingsuitstraling: de enthousiaste van zwemster Marleen Veldhuis, de vriendelijke van journaalpresentator Jeroen Overbeek, de krachtige van actrice Tyne Daly (onder meer in haar rol als de moeder van judging Amy) én de harmonieuze van het Fairtrademodel hieronder



Lievelingsboeken: Van oude menschen de dingen die voorbij gaan (van auteur Louis Couperus), Het verhaal van Bobbel die in een bakfiets woonde en rijk wilde worden (door: Joke van Leeuwen), Jij, jij en jij (van de hand van Per Nilsson), De kleine prins (geschreven door Antoine de Saint-Exupéry), de verhalen van Winnie de Pooh (van A.A. Milne), de dikke Van Dale en - last but not least - het Middelnederlands woordenboek

Lievelingsdieren: de vleermuis, de egel, piepjonge mandarijneendjes op hun “maiden flight” uit de boom (http://www.youtube.com/watch?v=6HOLwd9nmB8&feature=related), babyuiltjes, de mol en het spookdiertje.

3 opmerkingen:

Carlien zei

Bij mijn asteriskje:

Carlien, Carlien, wat vreselijk flauw van mij! ;-) In werkelijkheid komt 'Je bent wat je (groot)moeder at' uit de mond van Tessa Roseboom die zo boeiend onderzoek verrichtte dat dit haar een nominatie opleverde voor de Academische jaarprijs 2008/2009. Zie op: http://www.vuconnected.nl/agenda/844/wetenschapscafe_je_bent_wat_je_grootmoeder_at.html en http://www.academischejaarprijs.nl/index.php?/site/weblogs/Je_bent_wat_je_groot_moeder_at/

Carlien zei

oopsy daisy, zo issie wel goed! > http://www.vuconnected.nl/agenda/844/wetenschapscafe_je_bent_wat_je_grootmoeder_at.html

Carlien zei

op de een of andere manier valt steeds .html weg. Nou ja, dan maar zo.